Post çıkartmak için birkaç gündür bir araştırmaya giriştim. Ama sanıyorum ki bundan önceki onlarcası gibi bu araştırma da instagram için post niteliğinde olmadı.
Pek düzenli bir yazı olmasa da kayıt altına almak adına burada paylaşabileceğimi düşündüm. Bu blogu yazılarım için alternatif bir kanal olarak kurguladım.
Buyrunuz....
“Kitap okumaya yeni başladım.”
Bir hafta kadar önce, çok verimli geçen bir arkadaş buluşmasında böyle bir cümle kuruyorum. Üzerine inanılmaz düşünülmemiş, dürüst bir cümle benim için. Çünkü belli ki, kitap okumaya son dönemlerde daha bilinçli yaklaşıyorum. Kafamdaki “kitap okuma sekmesini” hiç kapatmıyorum. Araştırıyorum. Fikirlerimi daha düzgün ifade edebilmek için yöntemler geliştirmeye çalışıyorum. Yaptığım okumaları his üzerine değil de daha bilinçli yönlendirmeye çalışıyorum.
Bu da beni daha sistemli düşünmeye hazırlıyor.
Haliyle aklıma şu soruyu düşürüyor.
“Nasıl kitaplar okuyorum ve nasıl kitapları okumalıyım? “
Eco’ya göre “Okur, bir anlatıyı takip ederken metinle öyle ya da böyle işbirliği yapar”. Eco, okuru üç gruba ayırıyor ve iki tür üzerinde ısrarla duruyor. “Eco'ya göre, ilk okur tipi örnek okur, ikincisi ampirik okur, üçüncüsü ise örtük okurdur” Ayrıca Eco, 'örnek okur'u; naif ve eleştirel okur şeklinde ikiye ayırıyor
Ampirik okur, metni alımlarken kendi bilgi, düşünce, deneyim vb. özelliklerinden yararlanan okur türü.
Örnek okursa metni, metnin sunmuş olduğu içerik çerçevesinde okumakta ve yorumlamakta.
Daha da derine inelim öyleyse.
Ampirik okur, metnin sunmuş olduğu bilgiden ziyade,kendi deneyimleriyle, bilgileriyle, metnin gerçekliğini sorgulamaya, gerçekliği satır aralarında bulmaya çalışır. Bu okur türü, metne faydacı bir bakış açısıyla yaklaşmaktadır. Hatta Eco'ya göre ampirik okur, bir metnin olası bütün doğru yorumlarına ulaşabilmek için, kendisini bazen bir örnek okur olarak görmesi de gerekmektedir
Ampirik okur, metnin sunmuş olduğu bilgiden ziyade,kendi deneyimleriyle, bilgileriyle, metnin gerçekliğini sorgulamaya,gerçekliği satır aralarında bulmaya çalışır. Bu okur türü, metne faydacı bir bakış açısıyla yaklaşmaktadır.
Eco, 'örnek okur' üzerinde ısrarla durmakta ve her metnin bu okur türünü oluşturmaya çalıştığını vurgulamaktadır. Eco, her metnin daima 'bir ikili örnek okur' yaratmayı amaçladığını dile getirmektedir. Bunlardan ilki naif okuma (naive reader), ikincisi ise eleştirel okumadır (critical reader). Bu iki okur türünün ilkine 'naive', diğerine ise 'smart' okuma denilebilir.
İlk aşama olan naif okumada, okur çalışmayı anlam mekanizması şeklinde kullanmaktadır. Burada, yazarın stratejisi kurbanı olan okur, metnin devamı boyunca kendisini yavaş yavaş yazarın beklentilerine ve sağduyusuna teslim etmektedir.
İkinci düzey okur (eleştirel okur) ise 'dizinin diziselliğini (süreğen metnin devamlılığını)' beğenmektedir. Fakat eleştirel okur, metni okurken 'aynı şeyler' için sıklıkla bir geri dönüş gerçekleştirmemekte ama farklı görünüşler yaratmak amacıyla hikâyeyi sürekli bir biçimde dönüşüme uğratmaya çalışmaktadır.
Yani örnek okur olma aşamasının;
İlk okuma düzeyinde (naif okuma) amaçlanan, metnin anlamsal bağlamda ne söylediğini anlamak (metnin genel ve sonlu hikayesini anlamak) iken
İkinci düzeyinde (eleştirel okuma) ise metnin söyleme yöntemini/izleğini değerlendirmek/değerini biçmektir.
Uzun Lafın Kısası;
Yararlanlan Kaynaklar:
MEDYADA GERÇEKLİĞİN İNŞASINDA OKURUN ROLÜ (HÜRRİYET GAZETESİ OKUR YORUMLARI ÜZERİNE BİR ANALİZ) . Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 5 (2) , 1-22 . https://dergipark.org.tr/tr/pub/hititsosbil/issue/7713/101000
ÖRNEK OKURDAN YETKİN ÇEVİRMENE: YAZIN ÇEVİRİSİ EĞİTİMİNDE YENİ BİR MODEL
Yorumlar
Yorum Gönder